Aha nu är jag med!

Personalvetaren    
P-riks har tillsammans med Akademikerförbundet SSR tagit fram en broschyr om personalvetaren för att lättare kunna informera om personalvetarens kompetensområden och arbetsuppgifter. I broschyren står bland annat:


Vad gör en personalvetare?

En personalvetare arbetar operativt och strategiskt med personal- och organisationsfrågor. Konkret innebär arbetet att:

rekrytera, behålla, utveckla och avveckla personal.
arbeta som en stödjande och rådgivande funktion till arbetsgivare och anställda.
arbeta långsiktigt för att skapa en hållbar utveckling för organisationen och de anställda.


Personalvetarens kompetensområden

Personalvetarens främsta styrka är en helhetssyn som karaktäriseras av en stor förståelse för både organisation och människan. Helhetssynen möjliggörs genom ett brett kunskapsspektra, vilket ökar förståelsen för olika delar av organisationen.



Exempel på personalvetarens arbetsområden

Några exempel på arbetsområden som personalvetaren kan arbeta inom är:
Rekrytering, introduktion, kompetens- och personalutveckling, arbetsrätt, förhandling, arbetsmiljö, rehabilitering, jämställdhet, mångfald, utbildning, lön och belöning, förändringsarbete, avveckling, ledarskap och chefsstöd.

Jag blir lite orolig när jag hittar sidor så som denna och hrsociety.
Är det verkligen sånt här jag vill hålla på med?
Kommer jag när det är dags för praktik verkligen kunna något?
Och kommer jag kunna något när jag är klar?

Nu har jag ju en tendens att nedvärdera saker som att sitta i FS eller att vara på praktik i Tanzania i ett halvår är ju inget...

Men oron om att jag valt fel aningen program eller studieort (okej inte riktigt mitt fel att Uppsala inte är av denna värld när det gäller att kunna komma in).

Jag oroar mig över praktiken, okej att det är först denna tiden nsäta år som ajg behöver oroa mig på riktigt. Den är först på termin 5 (direkt efter sommaren) och jag är på termin 2 nu...

Jag funderar lite på om jag ska fösöka få ha praktik via SIDA i Tanzania eller Kenya. När jag var i Tanzania träffade jag en kille/man som jobbade där via SIDA och som läst PA om jag inte minns helt fel. Det vore bra av två anledningar
1 Coolt att ha haft praktiken utomlands och bra med SIDA. Det ser bra ut att jag fuljer upp min praktik där.
2 Det känns som att det är dags att åka dit igen och inte på en två veckors safari tack... Jag kommer på mig själv att försöka tänka på swahili ibland.

Mitt andra alternativ som fler andra vill ha är folkhälsoinstitutet som ligger på campus. Det är bra för att det dels är coolt och ligger nära. Dels för att det kan vara bra att få in en fot på en "riktigt" arbetsplats som jag kan tänkas vilja jobba på i framtiden.
Jag borde få den praktikplatsen för att:
1 Jag är med och aktiv i UNF och för att jag läste den där kursen i höstas och för att jag läst ANT. Jag har redan en alkohol inriktning (folkhälsa så det skriker om det ehller hur !?) till min PA titel.
2  För att min mamma känner hon som är PA där.

Mamma tror att ett gott ord från henne är det som troligast kan ge mig den platsen. Fulspel, men jag tänker i så fall ändå skylla på 1 och tänka att det är för att jag är bra.

Anledningar till att jag står på dessa extremer typ 15 minuters gång till praktiken eller ett gäng vaccinationer bort är att jag dels vill följa upp min praktik och passa på att flänga innan jag får för mig att skffa barn. Dels vill jag ha praktik på ett företag där jag kan få in en fot och verkligen kan få ett jobb.
Det vore ju trevligt om jag inte måste leva på hoppet om jobb inom rörelsen även om det med lockar. Men där har jag ju redan fått in en fot...

Jag har i alla fall mailat en och frågan om kontaktuppgifter till han som var i Tanzania så vi får se vad som händer...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ser att du känner dig tveksam till programmet ibland... Känner du för att prata med någon av oss i årgång äldre så får du gärna höra av dig till mig.

Jenny

2008-05-21 @ 20:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback