Snölördag och Skidskytte VM

Imorse när jag lade sista budet på mitt fynd var jag glad över att få vakna när det var ljust ute och solen sken så fint. Sedan blev det mörkt och snön vräkte ner...
Jag kan ju låtsas att det är trevligt för Skidskytte VM att det är mycket snö.
Det är nog det turisterna kommer tycka är trevligt. Surar de över att inte kunna få vara på krogen till 04 på natten så kan de ju åka någon annanstans än hit. För om de ska SE något av tävlingarna så antar jag att de alla fall ska sova vid den tiden.

Nästan allt här handlar om VM nu. Krönikor, artiklar och reklam.
På campus har de byggt snöberg som man måste gå igenom för att kunna komma till G-huset (precis huset som de fick laga taket på efter den så kallade stormen i våras). Nedanför universitet har de satt upp två små stugor nästan som hundkojjor på byggställningar. Byggställningar än något de verkar gilla de som gillar skidskytte för det är stommen i allt de sätter upp. På torget har/håller de på att sätta upp ett rekordstort (ni som känner till yran typ lika stort som ytan Yranpubliken upptar när en större artist uppträder men inte lika stort som vid president talet) tält där det ska supas, ätas mat och sånt. Brevid på den lilla platsen som är kvar av torget har det skrapats ihop snö till en hoppbacke för tricks åkning på snöbräda och skidor. Fast backen de tar fart från har vad jag kunnat se ingen stomme av byggställning utan av pallar av den typ som saker ligger på när en truck kör runt med dem (lastpallar).
När det är mörkt ute ser det ut som att ett UFO krachlandat vid termosen eftersom de testar ljusen och bygger för fyllt där uppe. Ljusen måste vara extra starka nu förtiden för att TV-bilden ska bli bra. När de har filmat.
Fast de där besökarna kan inte vara helt fast på att gilla byggställningar eftersom kommunen köpt tyg för 45000! För att täcka byggställningen vid badet samt vepor för att täcka bygget på teatern.
Galet vad det läggs pengar på detta. Jag hoppas de konsumerar mycket, och förstör lite.
I vinter kommer det vara en vinter festival och Jamtli kommer ha vinteröppet på uteområdet. När? Under VM så klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback