Rastlös och less

Imorgon åker jag till Göteborg.
Jag har läst all kurslitteratur för denna delkursen nu. Så jag är rastlös. Jag vet att jag måste repitera och läsa igen men två av böckerna var riktigt tråkiga. Antagligen för att jag inte är läkare så många termer ligger utanför mitt ordföråd.
Därför vill jag inte läsa dem igen.
Nu håller jag på att skriva ett arbete om varför människor dricker alkohol. Jag har kommit fram till slutsatsen att det är moderjords sätt att se till att vi inte blir aldeles för många på jorden. Jag tror inte det är en uppskattad slutsats så jag ska tänka lite till.
I de flesta kulturer används droger trots att människans lever procentuellt sett tål mindre mängd alkohol än ett marsvins lever.
Samhällen byggs ofta upp genom att en grupp människor är på en plats. De börjar odla och jaga föda samt bygga bostad. När de nått en högre nivå i överlevnads trappan så börjar de producera alkohol av till exempel potatis, ananas och bambu. Då rasar de plötsligt ner till trappsteget de var på innan de började odla. För då står drogen i fokus och inte överlevnaden. När en människa väl blivit beroende tror jag att drogen är prioritet ett även om människan påstår sig kunna ta hand om familj, hem och arbete. Är det kanske så att det är meningen att vi ska bruka droger för att inte bli för många människor? Som ett slags urval av modernatur.

Det känns aningen för hårt, jag får nog hålla mig till mina tidigare stycken:

Jag tror att människor börjar använda droger för att det är ett steg in i den efterlängtade vuxenvärlden.
Det är spännande, lockade och lite lagom förbjudet. Jag tror även att många har sin drogdebut för att de inte vågar säga nej när de blir erbjudna droger eller inte vill verka konstig som inte vill ha. Grupptyck tror jag är en viktig faktor.

Att människor efter debuten sedan fortsätter bruka droger tror jag beror på andra anledningar. Att vara normal är av stor vikt, att till exempel kunna prata viner på lunchen på jobbet.  Samt att få en tydlig skillnad på jobb och fritid avslappning och fest. Jag tror även att många använder droger för att det förväntas av dem, att dricka bubbelvinet på nyår,  ta supen på jul och dricka rödvinet till den fina middagen.


Kommentarer
Postat av: Sara

Det där kan bli en väldigt bra insändare! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback