Metadon och Subutex

Jag har fått en känsla av att det bara är jag som är emot Metadon behandling och sprututbyten på min kurs.
Är jag ond för att jag inte tror att Harmreduction är den bästa lösningen?

Kris medlemmar får inte gå på Metadon, eftersom jag skälv saknar erfarenhet men har stor respekt för Kris så tror jag på dem. Det måste finnas anledningar till varför de inte tillåter metadon. Jag kan stäcka mig till att det kan vara en hjälp under klivet ur missbruket men att sedan leva på Metadon år efter år det är jag mot.

Kommentarer
Postat av: Micke

Hej. Kan du ge några argument till varför du är emot metadon? Själv har jag nu i snart 2 år blivit behandlad med metadon mot mitt heroinmissbruk. Under den tiden har jag:
* inte haft ett ända återfall till någon drog
* Börjat jobba heltid, och betalat tillbaka skulder på ca 20.000
* Reparerat relationer till kompisar, men ffa familjen.

Min familj var liksom du emot metadon men efter att ha sett mig misslyckas i flertalet (3st) "konventionella" behandlingar, 4månader i öppenvård och sen se förändringen när jag fick påbörja medicinering(i kombination med samtalsterapi(ett måste för alla i det programmet jag går)) så var det som att slå av en missbruksknapp på min rygg. Jag har även slutat umgås med "missbrukskompisarna", jag dricker inte, något som folk annars brukar använda som argument att alla på metadon gör.

Dessutom så har många efter flerårigt heroin/opiatmissbruk pajat endorfinproduktionen i hjärnan, så metadonet är en förutsättning för att man ska kunna känna sig NORMAL. Och man blir inte påverkad om man går in i behandlingen som "ingådd" heroinist. En person som inte är tolerant till opiater(och därmedd inte har nånting i behandling att göra) blir däremot påverkad av metadonet. Jag har en dos som anses vara rätt hög (150mg), men jag blir inte påverkad ett dugg av det, och ingen som inte redan vet om det, skulle kunna misstänka att jag medicinerades med metadon.

Att du litar på KRIS är just i denna frågan synd. Vanligtvis tycker jag KRIS är en bra organisation, men just i denna frågan så sprider dom tyvärr bara myter och gamla rykten som är svåra att ta död på.
Maila gärna om du har frågor.

MVH Micke

2007-10-15 @ 14:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback