Varför jag är mot Metadon och Subutex behandling

Det finns en lång kommentar under det förra inlägget mycket läsvärt.

Det är fantastisk att det fungerar för dig Micke.
Jag kan tänka mig att medicinering kan vara bra i säg ett par år för att få en chans att bygga upp ett nytt socialt nätverk och få ordning på skola/ jobb.
Men jag är mot att det är livslångt. Jag tror ändå att det är dumt att ha folk på mediciner hela tiden. Precis som jag kan tycka att lång varig medicinering med lyckopiller är dumt.

Sedan tycker inte jag att man ska skriva ut narkotika till missbrukare/beroende.
Jag tror det finns andra metoder som KBT.

Jag tror trotts din kritik att det måste ligga något i vad KRIS säger. De är en så pass ny organisation att jag har svårt att tänka mig att gammalt jox bara blir kvar (som tobak i UNF).

Kommentarer
Postat av: Micke

Det är bara hälsosamt att du inte tar mitt ord på saken, men jag tycker heller inte att du ska tro blint på KRIS. Leta reda på vetenskapliga undersökningar istället, där är det väldigt lätt att utläsa att konventionella behandlingar har efter all tid ännu inte har en påvisbar effekt för just opiatmissbrukare. Snälla läs boken Metadon - På Liv och Död av Björn Johnsson, utgiven av Studentlitteratur 2005 om jag inte misstar mig. Läs avhandlingar av Lars Gunne, Leif Grönblad, Johan Kakko och/eller Marcus Heilig. Där kan man också utläsa att bl.a. en kvantitativ studie som gjorts av "forskare" involverade i FMN el. RNS (eller båda två) har manipulerade resultat för att förvrida sanningen till egen fördel i frågan om sprututbyte.

Så läs på och svara mig igen, snälla.

Jo, och slutligen, är hjärnkemin permanent förstörd så krävs också livslång medicinering för att hålla symtomen(drogande) borta. I ny forskning pratas det om Endorphine Deficiency Syndrome/Disorder, där metadonet fungerar precis som diabetesens insulin, är du emot livslång insulinbehandling?

Framförallt vill jag rekommendera just Metadon - På Liv och Död. Innehåller hela "metadonkontroversen", så som den utspelat sig i Sverige under de senaste 40 åren.

MVH Micke

2007-10-16 @ 23:17:39
Postat av: Jennifer

Jag läser Heilig men är ändå mot. Hur bra det än fungerar så är det för mig fel att skriva ut narkotika till nakomaner. Det är en ideologisk fråga för mig.
Angående sprutor finns det många studier som visar att de inte hjälper mot spridning av Hepatit C, HIV och andra sjukdomar som försöver via lånade sprutor.
Angående KRIS så har jag aldrig sagt att jag litar blint på dem. Bara att det måste finnas en anledning till varför de är mot.

Postat av: jan-åke svennson

Du har rätt att har din åsikt som nån har rätt att tycka att subetex är bra. Det betyder inte är för att jag för subetex. Men i en demokrati har man rätt att tycka vad man vill

2007-10-21 @ 15:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback