Mer lagar

Ur socialtjänstlagen 2001:453
7 § Socialnämnden skall arbeta för att förebygga och motverka
missbruk av alkohol och andra beroendeframkallande medel.
Jag undrar vad de rent praktiskt gör för att följa denna lagen.

Förövrigt så finns lagarna att läsa på
riksdagen.se

Tvångsvård är intressant tycker jag. Jag är för men jag kan förstå kritikerna. För visst ska vi få göra vad vi vill med våra liv. Man får ju cykla ut för Åreskutan och bestiga berg något som kan ha dödlig utgång men man får inte ta sitt liv genom att missbruka droger.
Angående punkt c så är det i väldigt få fall någon kan bli omhändertagen trotts att de inte begått något brott, för man kan bli tvångsvårdad om det finns risk för brott. Lagen säger:
4 § Tvångsvård skall beslutas om,

1. någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol,
narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för
att komma ifrån sitt missbruk,

2. vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen
(2001:453) eller på något annat sätt, och

3. han eller hon till följd av missbruket

a) utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig
fara,

b) löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller

c) kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon
närstående.

Om någon för kortare tid ges vård med stöd av lagen (1991:1128)
om psykiatrisk tvångsvård hindrar detta inte ett beslut om
tvångsvård enligt denna lag. Lag (2005:467).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback