Grupparbeten på distans

Kan det bli värre?
Min grupp bestämde att vi skulle utgå från det som en i gruppen skrivit men jag hade också redan skrivit och eftersom jag är vrång och inte ska sammanställa så lade jag helt enkelt bara in min stycken under de tre rubrikerna med min åtta (8) referenser, hon som skrivit det vi skulle utgå från hade bara hittat saker som rörde uppgiften i två (2!) böcker. Det betyder jag vill inte läsa det som är på engelska. I förra arbete tog de bort några av mina referenser i sammanställningen så nu skickade jag med att jag kommer ta illa upp om de tar bort mina refefenser. Det står att i uppgiften att den ska skrivas med hänvisning till kurslitteraturen så jag tycker att jag har rätt i att det är mer än två av böckerna.
Jag sammanställde ett grupparbete i förra delkursen och det har bara varit fyra grupparbeten och vi är fem i gruppen så därför vill jag inte ta på mig att sammanställa igen...
Men det är bara en E eller ja en Godkänt uppgift så jag kanske inte borde ta så illa vid mig när det blir dåligt, eller?
Den andra kursens andra grupparbetesträff har blivit flyttad till på måndag då en i gruppen är sjuk, typiskt när jag laddat så.

Jag är dessutom rätt nöjd med denna uppgiften...

Gruppuppgift II
David är en medelålders man som arbetar som projektledare inom IT-branschen. Han har genomfört många framgångsrika arbeten och projekt, och är alltid mycket uppskattad vem han än arbetar för. Han har varit anställd av flera olika företag inom den turbulenta IT-branschen. Hans nuvarande arbete är mycket uppskattat  av den organisation där han är anställd.

Vid det här laget har David under flera år druckit mycket, men han har haft sina vidlyftiga alkoholvanor under kontroll. Familjeproblem har gradvis uppstått och hans fru har flyttat med barnen till en egen lägenhet. Vid samma tid ökar Davids symptom på alkoholproblem på arbetet. Han passar tider allt sämre, han klarar inte av att koncentrera sig på möten och ibland glömmer han till och med bort dem. Flera gånger har hans arbetskamrater diskuterat hans beteende. Dessa diskussioner når varken David eller hans överordnade som ansvarar för hans anställning. Allt blir kritiskt när det visar sig att projektet som han ansvarar för inte klarar att hålla tidsschemat, och inte heller kvalitetskraven.

Diskutera i studiegruppen

Om Ni vore arbetskamrat till David ,vad skulle Ni göra?
Det är skillnad på vad jag tror att jag skulle göra och på vad jag skulle vilja att jag gjorde.
Jag tror tyvärr att jag inte skulle våga säga till David om hans opassande beteende och brister i arbetet. Men jag skulle verkligen vilja att jag gjorde det. Eller åtminstone att jag skulle ta upp det med arbetsledaren.
Jag skulle vilja att vi arbetkamrater tar upp det tidigt med arbetsledaren istället för att skvallra med varandra eller hålla honom om ryggen och göra hans jobb och ge honom halstabeltter.

Om Ni vore Davids arbetsledare, vad skulle Ni göra?
Jag hoppas innerligt att företaget har en bra, tydlig och väl inarbetad drog policy. Då skulle jag använda mig av den. Om så inte är fallet skulle jag be att få prata med honom och i samtalet fokusera på hans försämrade arbetsprestation. Att han varkar ha svårt att koncentrera sig och att projektet som han ansvarar för inte verkar klara att hålla tidsschemat, och inte heller kvalitetskraven och utgå från detta i samtalet om alkoholproblem. Jag skulle vilja att han gick till företagshälsovården och sedan försöka få honom att gå med på någon typ av adekvat  behandling antingen i öppenvård eller på behandlingshem också för att kunna ta in en vikarie som kan rädda projektet så vi inte tappar kunden. Det är viktigt att vi sätter upp gemensama mål för hur rehabiliteringen ska gå till och när han ska kunna återkomma till arbetet samt att jag som arbetsledare är tydlig med exakt vad som måster förbättras .Han är duktig och det är viktigt att ta bort missbruket och inte missbrukaren . Han har haft många tidigare arbetsgivare men vi skulle vilja ha kvar honom här på företaget då det är viktigt med en stabil personalstab.

Om Ni vore anställda på den företagshälsovård som Davids arbetsplats tillhör, vad skulle Ni göra då?
Vi skulle jobba med screening för att kunna fånga upp arbetare tidigare än i Davids fall.
Jag skulle dels vilja ta tester för att se om han har problem med blandmissbruk.
Det känns viktigt att försöka ta reda på bakomliggande orsaker. Om det är stress  på arbetet som gör att han dricker eller som det finns någon annan orsak.
Visar det sig att ångest är den bakomliggande orsaken skulle jag föreslå Antabusbehandling i tre månader för att se om ångesten upphör när han slutar tillföra alkoholen. Om det inte skulle upphöra så skulle jag skicka honom vidare till vård mot ångesten. Får han ordning på den så kommer han antagligen dra ner sitt drickande till en riskfri nivå.
Om han skulle vara vresig och mot så skulle jag försöka med motiverande samtal, eller annan korttidsintervention för att öka dissonansen och långsiktigt få honom att vilja göra en förändring.
Om han skulle blir riktigt dålig och utsätta sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara, löpa en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående . Så skulle jag se till att han hamnar hos en läkare som får göra undersökning och skriva intyg om att han behöver tvångsvård.
  


 Tobutt, C., Eriksson, J., Sanders, A., Bijl, R. & Gärdegård, N.; Att hantera alkohol och andra drogproblem i arbetslivet: För kvalitet och säkerhet. Sida 54
 Gärdegård, N.; Kan dom så kan vi, Sundsvall, Norra förlaget, 2001.  Sida 53
 Tobutt, C., Eriksson, J., Sanders, A., Bijl, R. & Gärdegård, N.; Att hantera alkohol och andra drogproblem i arbetslivet: För kvalitet och säkerhet. Sida 58
 Föreläsning av Christer Toft Jämtlands läns landsting 071113, Mittuniversitetet Östersund
 Ulric Hermansson Riskbruk av alkohol i arbetslivet, En kunskapsöversikt om motiv och åtgärder, ISSN 0281-692 X
  Servizi per l'Organizzazione del Lavoro e la Creazions di Occupazione, Rome,
Italy, Addiction Research Institute Rotterdam, Alcohol Concern, London and
Societa' Italiana Di Alcologia, Florence, Italy; Alcohol and The Workplace. A European Comparative Study on Preventive and Supporting Measures for Problem Drinkers in their Working Environment, Brussels, European Commision, DG Employment & Social Affairs, 2005.
 Ulric Hermansson Riskbruk av alkohol i arbetslivet, En kunskapsöversikt om motiv och åtgärder, sida 26
 Föreläsning med  Jan Eriksson 070925

Mittuniversitetet, Rehabiliteringsvetenskap
Alkohol- och Droger i arbetslivet 15 HP
Jennifer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback