KRITASK

Detta har jag fått in hittills. Via chunking. Jag har lärt mig bokstäverna nedan. FUL AIK gick fort att få in och CP blev bra för de tär en hjärnskada och jag ska få in hjärnans delar.  Jag har även försökt länka saker till sånt jag redan kan som hyppocampus styr inlärning och minne. På campus får jag lära mig saker som jag vill minnas.

KRITASK
BBKPS
PI SF BPK
MR CP LAT HH
FULAIK
PANNLOB, HJÄSSLOB, NACKLOB, TINNINGSLOB
NORMALT B,V,V,A,M

Komponenter av emotioner
Reaktion på känsla
Inre fysiologiska förändringar
Tendens till tanek och handling
Ansiktsuttryck och mimik
Subjektivistisk upplevlese (själva känslan)
Kognitivutvärdering (hur berör det mig?)

De fem psykologiska grundperspektiven
Biologiska perspektiver, medicinskt. Anser att sjukdomarna beror på fysika problem.
Beteende perspektivet, behavorismen idag, betigning, förstärkning
Kognitivt perspektiv, hur hjärnan fungerar, symboler, datorn
Psykodynamiska perspektivet, Freud idag, drömmar, barndom
Subjektivistiska perapektivet Alla har ett eget sätt att läsa av världen. läser av den fel för att straffa sig själv

Viktiga delar i hjärnan och vad de gör
Medulla obulgata styr reflexer, skyddsreflexer
Retikulära aktiveringssystemet reglerar sömn, vakenhet, aktivitet
Cerebellum lillhjärnan styr motoriken (du vet celebrities måste tänka på hur de rör sig)
Pons hjärnbarken vakenhet sömn
Limbiskasystemet vakenhet sömn uppmärksamhet
Amygdala känslocentrum (vem dömer Amy, bara en j'vla massa bölande=känsla)
Thalamus tar emot stimulin. Känslan av att det är kallt, lukar fis mm
Hyptalamus självstyrande funktioner, stressrekationer, set point, kroppstemperatur, närings nivå mm
Hyppocampus minne och inlärning (på campus lär du dig massor som du ska minnas)

Five major perspectives of perception
Uppmärksamhet rikta fokus
Lokalisering, förstå världen var stimuli kommer från, vad stimulit är
Abstraktion se världen förenklat, ha landsmärke, se det viktigaste
Igenkänning. Jag känner att jag har en tia i fickan på form, storlek, tjocklek
Konstans hjärnan har en konstand blid för att förenkla, gäller färg, storlek, form

Hjärnans fyra lober
PANNLOB frontallob viljestyrda rörelser (fronta vill man ju inte)
HJÄSSLOB Periendallob, registrerar sinnesintryck
NACKLOB occipitalloben synen (OC envisas ni med att se)
TINNINGSLOB Temporalloben hörsel (tempo kan du höra)

Vad är NORMALT
Beslut, du kan vara herre i ditt hus
Vänner och livspartner kan du få
Världen, förstå omvärlden
Acceptera dig själv
Mål i livet

Psykologins tidiga skolbildningar
Psykofysiken Weberslag, rödare tyngre
Introspektionalismen sårn skönt till oskönt
Strukturalismen känslor och tankar är bitar som agerar ihop som juice är delar av olika smaker
Funktionalismen hur hjärnan fungerar, hur vi anpassar oss
Behavorismen Pavloshundar, betigning, förstärkning, vetenskap
Gestaltpsykologin vi ser saker som helheter för att förenkla. 36 grundformer så som koner och rektanglar
Psykoanalysen Freud, Undermedvetna, drifter, barndomen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback