Godkänt PM

Det är lite jobbigt att skriva mitt första PM när de andra i gruppen säger att det är ju bara en godkäntuppgift. Men det känns bättre nu sedan vi satt ner igår och jag tror det blir en rätt överarbetad G-uppgift men vi ska ju lära för livet så det känns bra. Det känns mycket bra ändå att det bara är jag som är PM rokie.
Nu ska jag skriva fem punkter som jag har svårt att få att fastna:

Den heter BBKPS
Det biologiska perspektivet
Det beteendeinriktade perspektivet
Det kognitiva perspektivet
Det psykodynamiska perspektivet
Det subjektivistiska perspektivet

Det biologiska perspektivet
Betyder hjärnans funktion hur vi upplever världen.
Det beteendeinriktade perspektivet
Behavorismen i nyare form. Focus på beteende och förstärkningstekniket
Det kognitiva perspektivet
Starkt på 50-talet men även idag. Sättet vi använder hjärnan på, symboler. När datorn kom använde den den för att tänka tvärt om hur fungerar datorn? Hur fungerar männsikan?
Det psykodynamiskaperspektivet
Freud idag. Det undermedvetna
Det subjektivistiska perspektivet
Hur vi upplever världen. Varje person konstruerar sin egen värld. Alla tolkar sin värld på sitt sätt. Vissa bestraffar sig själva med att solka sin värld fel. Det är en av orsakerna till att en gång mobbade personer kan må dåligt även när de är i en helt ny miljö för de läser sin sin värld ur ett jag är värdelös-perpektiv.

BBKPS är altså fem psykologiska perspektiv
Det biologiska perspektivet
Det beteendeinriktade perspektivet
Det kognetiva perspektivet
Det psykodynamiska perspektivet
Det subjektivistiska perspektivet

Eftersom arbetsminnet kan ta in 7+-2 och jag själv ligger på 6 så memorerar jag in BBKSP för det är fem saker.
Biologiska
Beteendevetenskapliga
Kognetiva
Psykodynamiska
Subjektivistiska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback